Pelajaran Cinta dari Sang Mantan - Info Namina

Sunday, January 7, 2018

Pelajaran Cinta dari Sang Mantan

Yang berlalu biarlah berlalu. Namun sebelum ia berlalu, bolehlah Anda memetik beberapa pelajaran cinta dari sang mantan.

Pelajaran Cinta dari Sang Mantan

Beberapa kali jatuh cinta, berpacaran dan kemudian memutuskan berpisah, tentu meninggalkan banyak rasa pahit, detik-detik manis serta kekecewaan di hati. Dan jangan sampai yang pahit-pahit itu hanya pantas membuat anda menangis, kerana sebenarnya semua hal yang pernah anda rasakan juga memberikan pelajaran tertentu di dalam hidup anda.

1. Komunikasi adalah kuncinya


Ingin agar hubungan asmara selalu berhasil dan tidak meninggalkan luka? Komunikasi adalah kunci. Anda tak perlu pandai bercakap untuk membuat hubungan tetap langgeng. Tetapi, anda wajib mengelakkan komunikasi satu kata yang kerap mencetuskan pertengkaran dan perselisihan paham.

Ya! Tidak! Ok! Sekalipun maksudnya baik akan tetap terdengar kurang enak di telinga dan membuat mood jadi berubah.

Apabila memang anda tak tahu harus menjawab apa lagi, tambah saja imbuhan panggilan sayang padanya sehingga komunikasi tetap terjaga. Misalnya:

Iya, sayang.

Tidak, sayang.

Ok, sayang.

Nah, berbeda kan kedengarannya?

2. Menghargai pasangan


Tidak banyak pasangan yang dapat menghargai kekasihnya. Akibatnya dalam menjadi sebuah hubungan saling menyalahkan serta merendahkan. Padahal dengan menghargai, anda bisa menerima kelebihan dan kekurangan dengan lebih legawa. Selain itu, ia juga boleh membuat hubungan jadi awet serta kompak.

3. Tidak selalu sama


Sekalipun di dalam hubungan asmara, semua orang tak harus selalu sama. Mempunyai kepentingan dan perasaan yang sama, juga tak bermakna ia harus sepemikiran dengan anda. Ia boleh saja mempunyai pemikiran yang berbeza, begitupun juga anda. Hanya saja, tujuan yang ingin dicapai haruslah sama supaya anda boleh bertemu di sebuah titik di mana memang anda tak ingin berpisah darinya.

4. Komitmen adalah saling berkongsi


Perlu disedari bahawa di dalam komitmen yang ada adalah saling berkongsi. Berkongsi entah itu hal yang membuat tertawa dan bahagia, serta berkongsi akan hal-hal yang disebut masalah. Di sanalah anda boleh saling menyokong satu sama lain, dan membuat pasangan tetap boleh berdiri tegak tanpa harus jatuh tersungkur.

Apabila anda tak boleh saling menyokong, maka hubungan itu akan rapuh dan perlahan akan rubuh.

5. Anda tidak boleh memaksa seseorang berubah


Sekalipun sudah menjadi kekasih, anda jangan membuat atau memaksanya untuk berubah. Selamanya ia akan menjadi sosok yang pernah anda kenal, anda hanya belajar mencintai dan mengerti dirinya. Tidak mengubahnya.

Jangan buang masa untuk mengubah orang lain agar sesuai dengan anda. Tetapi berusahalah mencari celah di mana anda boleh selesa bersama perbezaan tersebut.

6. Belajar ikhlas


Belajarlah untuk ikhlas dan merelakan segala sesuatu yang anda alami. Termasuk apabila anda kehilangan si bekas dan mengakhiri hubungan. Tidak semudah perkataan dan semudah tulisan ini, memang. Tetapi untuk apa memaksa seseorang bertahan di saat orang itu ingin pergi?

Dan di saat anda sudah boleh merelakannya, anda sudah bersedia untuk berpindah ke lain hati serta membuat hubungan asmara kali ini langgeng.
Disqus comments