Wednesday, August 15, 2018

Mengubah Hari yang Buruk Menjadi Menyenangkan

Hal-hal ini sering kali mengganggu, membuat kita kesal dan kecewa. Kita menyalahkan diri sendiri bahkan orang lain yang tidak tau apa-apa boleh kena sasaran kemarahan kita.

Mengubah Hari yang Buruk Menjadi Menyenangkan

Jika keadaan seperti ini menyerang kamu, adakah kamu akan menghadapi hari kamu dengan penuh rasa jengkel. Semoga saja tidak seperti itu. Saya yakin kamu tetap ingin melakukan suatu hal yang terbaik dalam hari kamu, walaupun keadaannya sedang kacau bilau.

Berikut ada beberapa cara yang boleh kamu terapkan untuk mengubah hari buruk kamu menjadi lebih menyenangkan dan kamu akan tetap memenangi hari kamu dengan lebih baik.

1. Banyak bersenyumlah


"Hadapi dengan senyuman semua yang terjadi biar terjadi ..." (Lirik lagu dewa 19)

Tahu syair lagu itu kan, kalau kamu penikmat muzik saya yakin tahu, tapi kalau tidak tahu juga tidak masalah.

Baik, langsung saja pertama yang perlu kamu lakukan hanyalah tersenyum, seberat apapun masalah yang kamu hadapi hari ini, cubalah untuk tetap tersenyum. Mungkin kamu akan bilang bagaimana tersenyum lagi jengkel kok ..! Nah itu yang jadi masalah, kalau kamu terus jengkel masalah tidak selesai, malah keadaan bisa semakin merosot. Tidak usah terlalu memikirkan perasan dulu, yang perlu kamu lakukan hanyalah tersenyum.

Nih saya kasih tahu kamu, Tersenyum akan membantu mengurangkan stres kamu, kamu akan mendapati diri anda dalam suasana hati yang lebih baik dan kamu akan dapat mengambil tindakan yang lebih positif. Kajian telah menunjukkan bahawa tersenyum melepaskan endorfin, pembunuh rasa sakit alami, dan serotonin. Bersama tiga bahan kimia kuat membuat kita merasa baik. Tersenyum adalah ubat alami.

Sekarang Pasang senyum termanis kamu, kemudian cuba untuk memikirkan sesuatu yang negatif tanpa kehilangan senyum.

2. Sharinglah dengan teman dekat kamu


Sharing dengan teman yang benar-banar peduli, akan sangat membantu kamu dalam mengatasi perasaan galau yang anda rasakan. Luangkan sedikit masa anda untuk bercakap dengan orang-orang yang positif tersebut, dengan begitu anda akan lebih tenang dalam menghadapi masalah yang anda hadapi hari ini. Orang-orang ini tidak sekedar membantu dan menyokong anda saja, namun juga akan membantu meningkatkan suasana hati anda. Tapi harus tetap berhati-hati dalam memilih teman sharing, jangan sampai anda sharing sesuatu dengan orang-orang yang salah. Orang-orang negatif hanya akan membuat anda semakin galau.

Jadi, sharinglah dengan teman yang positif dan bahagia, dengan begitu anda akan terlular virus bahagaia

3. Lakukan meditasi


Pernahkah anda meditasi? Atau jangan-jangan anda tidak pernah meditasi, hehehe. Kalau belum pernah cuba untuk melakukan meditasi, cari tempat yang cukup tenang. Meditasi adalah alat yang hebat untuk membantu anda masuk ke dalam suasana yang lebih baik. Hanya lima minit meditasi dapat memberikan anda masa yang diperlukan untuk keluar dari apa yang menekankan fikiran anda. Hal ini juga membantu mematikan respon stress dan membuat anda kembali normal.

4. Bersyukur


Bersyukur, ini adalah kunci kebahagiaan yang tidak boleh diragukan kebenarannya. Tanyakan kepada diri sendiri apa yang anda harus syukuri hari ini. Cubalah temukan beberapa perkara yang harus anda syukuri. Jika ini berjaya anda lakukan, anda akan mencapai pandangan baru pada hari itu juga. Syukur mempunyai tumpukan manfaat untuk mengatasi stres! So, bersyukurlah dalam keadaan yang paling buruk sekalipun.

5. Buatlah untuk refreshing


Refreshing itu penting lo, ... Jika kamu boleh mengambil masa untuk sekadar minum kopi atau untuk mendengar muzik atau yang lain, anda akan dapat menekan rasa frustasi anda. Atau anda boleh juga melakukan lari pagi, atau jalan santai. ini akan membantu anda berasa lebih baik. Jika anda boleh melakukan beberapa hal ini, mungkin anda boleh mendapatkan hari anda menjadi lebih baik, sekurang-kurangnya anda akan merasa lebih semangat.

6. Rubah persepsi kamu


Satu hal yang akan membuat perbezaan yang sangat besar adalah dengan mengubah pandangan atau persepsi anda dari situasi yang anda hadapi. Jika anda mempertimbangkan situasi yang anda hadapi sebuah 'ancaman' maka anda boleh memaksa diri untuk memikirkan bahawa ini adalah 'cabaran'. Dengan ini anda akan mula melihat semua perkara yang boleh anda lakukan, untuk membuat hari anda menjadi lebih baik.

7. Cobalah untuk mencari apa yang salah


Jika masalah datang menyerang pada hari-hari anda, maka jangan hanya mengeluh dengan menyalahkan diri sendiri dan orang lain. tapi cubalah untuk mencari apa yang salah. Jika anda merasa terlalu dibebani dengan tugas yang sangat berat, cobalah untuk memecahnya ke dalam langkah-langkah tindakan kecil. Jika anda merasa tidak enak badan segeralah pergi ke doktor atau berehat, jangan memaksakan diri jika anda memang dalam keadaan yang tidak sihat.

8. Tetaplah tawakal dan berdoa


Untuk hal yang satu ini, tidak boleh kamu tinggalkan selain anda melakukan ke 7 hal sebelumnya, anda pun harus tetap tawakal dan berdoa, kerana semua masalah ada penyelesaiannya. Tuhanlah yang akan menolong anda, melalui pelbagai usaha yang anda lakukan tadi Tuhan pasti akan memberi anda kemudahan.

Ke 8 hal di atas layak anda coba, saya berharap ini akan membantu kamu dalam menghadapi hari-hari yang kurang baik.

Silakan tambahkan komentar Anda
EmoticonEmoticon